TOMASZ PRZYCHODZIEŃ

Tomasz Przychodzień - fotograf krajobrazu
O FOTOGRAFII PEJZAŻU

Światła i cienia poszukuję przede wszystkim w górskich terenach. Często fotografuję w trudnych warunkach atmosferycznych z dala od cywilizacji. Każda noc spędzona na kilku tysiącach metrów nad poziomem morza przynosi nowe doświadczenia, które staram się przenieść na materiał światłoczuły. 

Długo zajęło mi zrozumienie, że miejsce wykonania danej fotografii jest dla mnie nieistotne. Nie sztuką jest powielanie instagramowych kadrów z każdego miejsca odwiedzonego podczas objazdowej wycieczki. Prezentowane galerie zawierają zdjęcia tworzone na przestrzeni lat, w różnych lokalizacjach. Bardziej niż na dokumentowaniu danego miejsca, skupiam się na wizualizacji mojego sposobu odbioru zjawisk i osobistych doświadczeń. Nie sposób jest przyporządkować odczucia i chwile do danego kraju czy regionu, wolę skoncentrować się na analizowaniu jakości światła, kontrastach, poszukiwaniu ‚ducha gór’ – niezależnie od miejsca. 

Galerie nie przedstawiają jedynego obiektywnego sposobu odbioru krajobrazu – zapraszam do zapoznania się z moją wizją. Będzie mi miło, jeśli stanie się źródłem inspiracji do poszukiwania własnego, nieszablonowego sposobu postrzegania pejzażu.

O MNIE

Swoje doświadczenia fotograficzne zbierałem w kilkunastu krajach.  Jestem członkiem Photographic Society of America i Fotoklubu RP. Wygrywałem Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic, byłem finalista m.in. Sony World Photo i Hamdan International Photo Award. Moje prace były przezentowane i nagradzane w kilkudziesięciu konkursach i wystawach w Polsce i za granicą. W 2018 roku zostałem ambasadorem marki TamronJestem twórcą projektu fotograficznego Light Guides w ramach którego, podczas organizowanych ekspedycji i warsztatów, przekazuję adeptom fotografii swoją wiedzę i doświadczenie. 

“Wydaje Się, że doskonałość osiąga się nie wtedy, kiedy nie można
już nic dodać, ale raczej wtedy, gdy nie można nic ująć”

— Antoine de Saint-Exupéry

Osiągnięcia

Ponad moich 300 prac było wystawianych i wyróżnionych na międzynarodowych wystawach i konkursach fotograficznych w 25 krajach. 

Ostatnie osiągnięcia:

  • Finalista Hamdan International Photography Award 
  • Zwycięzca, Wielki Konkurs Fotograficzny National Geographic
  • Wyróżnienie, PCA Circuit, Macedonia
  • Złoty Medal PSA, Arizona Camera Club Council Salon, USA
  • Brązowy Medal PSA, Arizona Camera Club Council Salon, USA
  • Medal, Arizona Camera Club Council Salon, USA
  • Medal, Arizona Camera Club Council Salon, USA
  • Wyróżnienie. Saguaro Camera Club Salon, USA
  • 3x Wyróżnienie, Phoenix Camera Club Salon, USA
  • Wyróżnienie, Photography West SCW Salon, USA
  • Salon Praise, Rtanj Digital Circuit, Serbia
  • 2x FSS Praise, Rtanj Digital Circuit, Serbia
  • Brązowy Medal, Rtanj Digital Circuit, Serbia
  • Złoty Medal UPI , Rtanj Digital Circuit, Serbia
  • 2x Wyróżnienie, PCA CORSICA Grand Exhibition, Serbia
  • Wyróżnienie, Sony World Photo Awards
  • Dyplom FIAP, Artfoto, Bośnia and Hercegowina
  • Wyróżnienie, Fotoferia International Exhibition, Polska
  • Brązowy Medal FIAP, Digital Art Photo Salon – DAPS-Rovinj, Chorwacja
  • Wyróżnienie, Digital Art Photo Salon – DAPS-Rovinj, Chorwacja
  • Wyróżnienie, 11eme Festival International Photographique de LA GACILLY, Francja
  • Wyróżnienie, German International DVF-Photocup, Niemcy
  • Wyróżnienie, Sydney Harbour International, Australia
  • Brązowy Medal, FOKUS 1st International Photography Exhibition, Turcja
  • Wyróżnienie, Fotoferia International Exhibition, Polska

Aparat jest instrumentem, który uczy ludzi, jak patrzeć bez aparatu

— Dorothea Lange

Mój sprzęt

Żaden aparatnie sam nie wykonuje fotografii i nawet najlepszy sprzęt nie gwarantuje dobrych zdjęć. Wychodzię jednak z założenia, że warto mieć jak możliwie najlepsze wyposażenie, żeby dobre fotografie mogły być jeszcze lepsze. Poniżej opisuję sprzęt, z którego korzystam najczęściej i który mogę w 100% polecić. Fotografując w trudnych warunkach, często w deszczu, na mrozie -15 stopni, niezawodne wyposażenie to podstawa każdej z fotograficznych wypraw!

Podstawowe body, sprawdzone w najtrudniejszych warunkach. Równie udany model do poprzednik D810. Rozdzielczość matrycy doceniam przede wszystkim gdy przygotowuję wydruki. Reprodukcja detalu jest niesamowita!

Nowy nabytek. Lekki backup dla D850. Matryca o identycznej rozdzielczości, bardziej kompaktowe wymiary i ostrzenie za pomocą detekcji kontrastu. Dzięki drugiemu body mogę równocześnie fotografować szerokim kątem i teleobiektywem.

Sprzęt na specjalne okazje. Fotografia analogowa wymaga zupełnie innego podejścia od cyfrowej, z niezawodnej F6-tki korzystam zwykle gdy czuję, że fotograficznie stoję w miejscu – poszukując nowych wyzwań i fotograficznych inspiracji.

Był okres kiedy znacznie więcej fotografowałem ultraszerokim kątem. Obecnie jest to obiektyw do zadań specjalnych. Niezła jakość obrazu idzie w parze z niewielkimi wymiarami – Laowa mieści się w kieszeni.

Tamronem zastąpiłem Nikonowskie AF-S 24-70 F/2.8. Do bardzo dobrej jakości optycznej, którą miałem w Nikonie, Tamron dodał świetną stabilizację. Dzięki temu oraz częściej decyduję się nie korzystać ze statywu.

Stabilizacja, stabilizacja, stabilizacja. Tamronowskie 70-200 F/2.8 G2 jest pod tym względem niesamowite. Czasy rzędu 1/50 na dłuższym końcu są mu niestraszne, a zdarza się wykonać ostre zdjęcie przy 200mm i 1/6 sek. Zakres ogniskowych dla mnie prawie idealny. 70-200 jest dla mnie tym, czym dla większości 24-70.

Optycznie, na dłuższym końcu nie jest to 600 F/4, ale taka ogniskowa przy jedynie 2 kg wagi, sprawia, że Tamron towarzyszy mi praktycznie za każdym razem, kiedy wybieram się w góry. Dodając TC można fotografować mrówki na księżycu.

Mini statyw FLM CP-10

FLM daje odpowiedź na pytanie ile w Gitzo płaci się za logo. Niemieckie statywy są znacznie lepszej jakości i w dodatku tańsze. FLM to dla mnie jedna z najlepszych fotograficznych inwestycji jakie zrobiłem.

Bardzo przydatny sprzęt, z którego często korzystam do timelapse’ów wykonywanych smartphonem. Kompaktowe wymiary nie przeszkadzają w zamontowaniu na nim zestawu Nikon D850 + Tamron 150-600. 

Filtrów używam coraz mniej, zwłaszcza ND, których wykorzystanie staram się ograniczać do minimum. Podstawą wyposażenia są filtry polaryzacyjne. Ich z kolei z obiektywów praktycznie nie zdejmuję. Stosuję filtry nakręcane, które łatwiej się czyści od “filtrów z wielkiej płyty”, które w deszczowych warunkach są niepraktyczne.

Dobry plecak to podstawa. Korzystam wyłącznie z plecaków turystycznych Osprey. Żadna firma fotograficzna nie opracowała jeszcze dobrego systemu nośnego. Sprzęt w plecaku przechowuję w specjalnej wkładce, zaprojektownej przeze mnie, będącej owocem współpracy z lokalnym kaletnikiem :)

Backup zdjęć

Pozostałe akcesoria

Backup zdjęć w terenie to podstawa. Korzystam z autorskiego rozwiązania składającego się z dysku SSD, huba USB/czytnika kart i telefonu. Szczegóły wkrótce na blogu.

L-ki (L-bracket) – bez nich trudno o dobre zdjęcia pionowe bez statywu.
Powerbank – Ravpower Solar 25000 mAh – duża pojemność pozwalająca ładować telefon, czołówkę, baterie do aparatów i inne akcesoria. Panel słoneczny potrafi uratować życie w kryzysowych sytuacjach.
Ładowarka – Hahnel HLX-EL15HP – waży tyle co nic, ładuje 2 baterie z powerbanka.
Grip Gear Movie Maker 2 – tani zmotoryzowany slider do timelapse’ów
Szmatka do filtrów – tylko LEE Filters Lens Cleaning Cloth (słabe filtry, dobre szmaty)

Przewiń do góry